Policy Litangen Policy Litangen

Does Bobi Wine survive the election in Uganda?

bobi wine election.jpg

The presidential election in Uganda is on January 14, 2021. The election campaign is dramatic. The election could be catastrophic. Museveni has been in office for the past 34 years. Now he is challenged by 38-year-old Bobi Wine. Wine, or Robert Kyagulanyi as he is actually called, became a member of parliament in 2017. He made a name for himself quickly, and already in the autumn of 2017 was he at the forefront of the fight against the extension of the constitutional age limit for the presidency.


Now 76-year-old Museweni needed this change. He got it, and during the conflict he gave his opponents a taste of what violent methods he is willing to use to hold power. They are brutal, but also overt, like sending thugs into parliament to beat up political opponents.


So far, 56 people have been killed during the election campaign. These were people protesting against the recent arrest of Bobi Wine. Police and military fired aimlessly. The Norwegian Ministry of Foreign Affairs then expressed concern about the political violence during the election campaign. "My sympathy goes to the victims. In line with EU High Representative Josep Borrell Fontelles, Norway urges the Government of Uganda to ensure the safety of all candidates and voters". This was written by Foreign Minister Ine Eriksen Søreide in a statement on 19 November. The incidents were also reported in the Norwegian media.


It is likely that Bobi Wine will win a fair election, but this is not happening. He has been arrested twice since the start of the election campaign last month. His employees are arrested, his cars are shot at and the public rallies look like battlefields after the intervention of the armed forces. Today, they arrested Wine's longtime friend and co-worker, Norbert Ariho. They accused him of planting a tear gas grenade near Wine. TV pictures have already shown that the grenade was fired by the security forces

Read More
Relations, Policy, Stories Litangen Relations, Policy, Stories Litangen

En fanget prins, som faktisk finns!

Jeg er på øya Goree i Senegal. Her er sporene etter europeisk slavehandel i ansiktstrekk, historier og arkitektur. Den sørafrikanske dikteren er selskapets vert, og tillater seg å lede an samtalen i den vakre bakhagen.

- Afrika er den stumme verdensdelen. Oppfatningen av oss skapes andre steder, av andre røster, som har behov for å hjelpe oss, overøse oss med sin historisk dårlige samvittighet eller fordømme våre misgjerninger. Vesten bygger sitt eget selvbilde med oss som kontrast, om det gjelder rase, nød, modernitet, vold, tid, sykdom, ja, til og med seksualmoral.

Pierre er født og oppvokst i nabolaget. Tilbringer dagene som Unescoleder i Paris. - Jeg ville helst ha vært her, på Goree, sier han, men vår verdendel lyttes ikke til. I Paris er jeg en stemme. Det er mange av oss afrikanere i de internasjonale organisasjonene. Vi lever i et selvvalgt eksil for å delta i en politisk utvikling. Det er umulig her.

Dikteren skåler i Sørafrikansk merlot: -Afrikaneren spiller en endimensjonal rolle i en verdensomfattende såpeserie, satt i scene av vår egne politikere, vestens ledere, bistandsorganisasjoner og medier. Afrikaneren er et menneske uten andre egenskaper enn den ene. Afrikaneren er kun fattig.

Når ble afrikaneren kun fattig, tenker jeg. Stemmen til dikteren minner meg om den mørkegule fuglen som var så bedrøvet fordi den faktisk ikke fantes.

Det var i sektisju. Jeg var fire for førti år siden, og Andre Bjerke tok meg på fuglen Pindias vinger, inn i søvnen. Pindia fløy meg bort hver eneste kveld, bort fra fjernsynsbildelidelsene i Biafra. Bort fra bildene, som da laget vårt bilde – selve Bildet - av nødens Afrika.

Det slår meg at dikteren skåler i sin sorg, akkurat som Pindia-Pampistiko-Pambibanon.

- Vi må ta tilbake ideen om oss selv. De sterkeste stemmene er i kunsten. Dette er en gruppe av kreative mennesker, som lever både i en internasjonal sammenheng og i den afrikanske virkeligheten. De inngir håp og styrker selvbildet til millioner av kritiske, utålmodige og samfunnsengasjerte afrikanere.

Jeg flytter meg i et tankemessig sprang til et en hipp scene i Amsterdam. Der danser Nora Chipaumire. Hun er ikke kvinne, ikke mann, ikke fra Zimbawe, ikke med et liv i New York. Hun danser alene etter statslederes rytmeforvrengte propagandastemmer i et fysisk teater om oppvekst, fordrivelse og hjemløshet. Hun er ikke det musiske afrikanske, ikke den nakne modernitet. Hun danser i et tomt rom og virker i et stort, abstarkt og politisk kontinent.

Tilbake på den lille øya prater Roy. Han er en ruvende bonde, med triste blå øyne. For få år siden var han var opposisjonsleder i Zimbawe. Så ble han familien rundjult, gården konfiskert. De fengslet ham. Etter løslatelsen i 2005 ble han truet med henrettelse. Han flyktet. Tre millioner mennesker har nå forlatt landet, ”Afrikas brødkurv”. Bonden sier: - Vi må våge å stille spørsmål ved hva vi har brukt vår selvstendighet til? Hva vi har skapt? Hvordan ser vi på vår egen identitet og hvordan vi forstår rettferdighetsbegrepet.

Dikteren avbryter sin venn. - En ting er spørsmål og selvkritikk, et annet behov er perspektivene, sier han. Vi må nå bruke den kreative forestillingsevnen, i tillegg til de harde fakta fra overskrifter, statistikker og forskningsrapporter. Vi lever i en unormal situasjon. Det rimer ikke at titusener av unge, oppegående mennesker forlater familier og venner – fra Zimbawe eller på små båter fra Vest-Afrika, - for å leve som skygge-folk i europeiske bakgater. Vi må gi dem håp om andre muligheter.

Chimamanda Ngozi Adichi er en afrikansk kunstnerstemme. Den siste boken hennes ligger i fanget mitt, på vei hjem fra den lille øya, i skyene langt over Saharas ørkensand.

- Hvorfor er du opptatt av den mørkegule, halve solens rike? Spør kvinnen i setet ved siden av meg. Hun bor i Lagos, er etnisk Igbo, menneskerettsekspert.

Jeg skulle gjerne ha svart at ”romanen løfter Biafras konflikter ut av den vestlige forestillingskrigen ”stammekrig” – og inn i den sosialpolitiske prosessen som gjerne kalles historien”.

Svaret ville i så fall vært et sitat fra Morgenbladets anmeldelse av boken, men anmeldelsen var ikke skrevet da. Jeg tenkte: I mitt land tror vi ikke det finns afrikanere som deg. Men svarte: - Dette er en av de mange afrikanske fortellingene om en fanget prins som faktisk finns.

Dette ble skrevet for omtrent 14 år disen. Jeg var da Fellow av Goree Institute

Read More